جراح و متخصص چشم گفت: هرچه میزان سن افزایش یابد درمان تنبلی چشم نیز سخت‌تر می‌شود و بعد سن ۹ سالگی احتمال درمان ۱۰۰ درصدی بسیار کاهش می‌یابد.

برای درمان ۱۰۰ درصدی تنبلی چشم فقط تا ۹ سالگی فرصت دارید

تنبلی چشم مشکلی است که موجب کاهش دید در افراد شده و معمولاً در سنین نوزادی ایجاد می‌شود. شیوع تنبلی چشم در جهان ۲ تا ۳ درصد است و طبق آمار منتشرشده در کشور، شیوع این اختلال در گروه سنی ۴ تا ۶ سال، ۴.۱ درصد است. تحقیقات نشان می‌دهد که تنبلی چشم شایع‌ترین علت نابینایی یک‌چشمی در افراد زیر ۲۰ سال است بنابراین پیشگیری از تنبلی چشم اهمیت زیادی دارد.

تنبلی چشم در کودکانی که نارس متولدشده‌اند نسبت به دیگر کودکان ۳۰ درصد بیشتر است؛ بنابراین کودکی که نارس به دنیا آمده، حتماً باید چشم‌پزشک معاینه کند.

در همین خصوص پرویز زرین‌بخش جراح و متخصص چشم، در رابطه با تنبلی چشم اظهار کرد: هر عاملی که موجب شود یکی از چشم‌ها تصویر را دریافت نکند، تنبلی چشم را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: تنبلی چشم معمولاً از شروع نوزادی همراه فرد است، به‌عنوان‌مثال اگر کودکی آب‌مروارید یک‌طرفه دارد بلافاصله باید عمل شود، در غیر این صورت همان آب‌مروارید سبب می‌شود که امواج نورانی دید به مرکز مغزی مربوط به آن چشم نرفته و عدم تکامل مرکز را به دنبال داشته باشد و درنهایت چشم را تنبل کند.

رئیس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران افزود: انحراف در چشم، وجود لکه در آن و بسته شدن جلوی چشم می‌توانند از دیگر عوامل تنبلی چشم باشند، همچنین یکی دیگر از عوامل مهم در ایجاد تنبلی، اختلاف نمره میان دو چشم است، مثلاً اگر نمره یک‌چشم ۰ و چشم دیگر مثبت ۲.۵ باشد، همان اختلاف ۲.۵ نمره‌ای موجب تنبلی چشم می‌شود.

زرین بخش با بیان اینکه برای درمان تنبلی چشم یا از عینک استفاده می‌کنند یا چشم سالم را روزی ۴ ساعت می‌بندند، گفت: هرچه میزان سن افزایش یابد درمان تنبلی چشم نیز سخت‌تر می‌شود و بعد سن ۹ سالگی احتمال درمان ۱۰۰ درصدی بسیار کاهش می‌یابد؛ بنابراین والدین باید هرچه زودتر کودک خود را برای معاینه نزد پزشک متخصص ببرند.

رئیس مرکز تحقیقات اپتیک و عدسی ایران خاطر گفت: والدین برای همکاری بیشتر کودکان در بستن چشم آن‌ها از کلمات مثبت استفاده کنند و سعی کنند این کار را با ‌اجبار انجام ندهند، همچنین پدرو مادرها برای تعیین زمان بستن و باز کردن چشم، از یک ساعت استفاده کنند تا ازنظر کودک ساعت موجود بدی تلقی شود و کودک از والدین خود شاکی نباشد.

وی افزود: والدین در هنگام بسته بودن چشم فرزندشان از بازی‌های دویدنی پرهیز کنند. از سوی دیگر پیشنهاد می‌شود در این دوره برای کودک جایزه‌ بگیرند و او را تشویق کنند.

زرین بخش خاطرنشان کرد: در زمان بستن چشم‌ها کودک را به مهمانی یا به‌جایی نبرید که توجه اطرافیان یا دوستان به او جلب شود و سعی کنند از پوشش چشمی زیبا استفاده کنند.

منبع: آنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.